dimecres, 24 de febrer del 2010

Cornudella, Maria Assumpta, Bonrepòs, Sant Joan Petit

Lloc d'enterrament, inhumació aïllat (Neolític) - Mas i ermita de Sant Blai (Bonrepòs)

Feia dies que el company Estivill havia preparat aquesta sortida per si algun dia no sabíem on anar, pues aquest dia ja a arribat. Sortirem de Cornudella, passarem per un jaciment neolític (Mas de l'Abella I), es un lloc d'enterrament inhumació aïllat, segons el Departament de Cultura de la Generalitat, passarem per l'ermita de Maria Assumpta, de Poboleda, pujarem cap el Mas i ermita de sant Blai (Bonrepòs), i pel camí dels Cartoixans anirem a buscar l'Ermiteta de Sant Joan Petit, per tornar a Cornudella.
Sortim de l'aparcament de Cornudella quan manquen cinc minuts per tres quarts de nou del matí. Anem a buscar el carrer Siurana, per passar pel Calvari, en realitat no caldria pujar, es pot salvar per la pista que marxàvem. Seguim un camí vell, bastant malmès pel desús, inclòs hi ha un moment que hem hagut de baixar, fàcilment, un marge.
Arribem a una granja al costat mateix del Barranc de les Comes, i no podem seguir el camí vell, i hem d'anar per la pista que la tomba, i de seguida arribem al gr (el 174), que es el Camí vell de Cornudella a Poboleda.
Mentre anem pel camí anem mirant si trobem el jaciment, però no el localitzem. Arribem al Mas de l'Abella, visitem l'entorn i molt a prop trobem un pagès que està podant els ceps i li preguntem, ensenyant-li la fotografia que està a la pagina de Patrimoni de la Generalitat, lloc que reconeix indicant-nos com arribar-hi. Anem enrere fins el lloc, que ara si localitzem. Era un enterrament aïllat, i està igual que en la fotografia de l'any 2005, encara que una mica mes plena de fullaraca, amb molta fulla d'avellaner. Està conservat tal i com ho van descobrir, crec que es pel que el propietari es una persona que ha col·laborat en que així sigui, i el no està senyalitzat també ha contribuït
Seguim, tornem a passar per prop del Mas de l'Abella, a tocar el Mas d'en Gil i arribem a l'ermita de Maria Assumpta, ermita on fan una romeria des de Poboleda, el 15 i 16 d'agost de cada any. Al peu de l'ermita hi ha la font dels Enamorats, segons un cartell.
Una mica abans del Collet dels Quatre Camins parem a esmorzar una mica.
Arribem al Collet dels Quatre Camins, i hem de decidir per quin dels dos camins anem cap a Bonrepòs, decidim que pujarem pel de l'esquerra, es mes llarg però es el camí vell de Poboleda a La Morera. Només travessar el Barranc de Sant Blai, trobem a l'esquerra un maset amb un bassa que per arribar-hi ha de ser per dins del maset.
Pugem pel camí de La Morera, completament convertit en pista, bastant ample, als costat hi ha una màquina treballant, arranjant parades per plantar noves vinyes.
Quan arribem a la partida de les Covetes, deixem la pista que marxa a l'esquerra i agafem un camí que marxa recte, es la continuació del camí vell, deixem a la dreta el que es una drecera de la ruta que fem, però com no ho sabem continuem pel que anàvem.
Arribem a una pista dels Plans de Sant Blai, i seguim un tros d'una ruta de natura del Parc Natural del Montsant, es el Mosaic Forestal de Sant Blai (F7), es una ruta d'uns 5 kms., amb moltes especies arbòries amb el seu cartell indicatiu, passem pel costat d'una guixera abandonada, i ens salten una drecera que posa el mapa i que no veiem, pel que donem un retomb, que encara que fa que el camí sigui mes llarg, ens permet contemplar mes especies.
La ruta de natura no té senyalització, i dins del bosc no es veu be la traça i nosaltres perdem el camí, pel que per creuar el barranc de Sant Blai ho fem al dret i amb una mica de problemes, però aconseguim arribar-hi, i després de visitar a fons l'entorn, lloc que seria preciós e idíl·lic si no fos per què està completament abandonat.
Trobem el camí per on havíem d'haver arribat, i el refem per poder tenir be el track del gps i poder pujar-lo a internet. Seguim pel Camí dels Cartoixans, passem pel Maset de Farena, una bonica construcció amb piscina, on a la part de darrera hi ha una font molt ben arranjada. Es passa per les runes del Mas d'en Porqueres, i es surt a la carretera al costat del Celler Joan Ametller, per tornar-la a deixar de seguida. Creuem la carretera i ja ens dirigim cap a la pista de Sant Joan del Codolar, arribant a l'altura de Sant Joan Petit, ja només queda encaminar-nos cap a Cornudella, passant pel camí vell i pel costat d'una cisterna abandonada una mica abans d'entrar a Cornudella, on arribem a dos quarts de sis.
Hem feu una sortida, 24,900 kms., molt interessant, tres ermites, un lloc d'inhumació neolític i molt bon paisatge, encara que amb bastant de pista, que no s'he m'ha fet pesada.

Per baixar el track, aquí. Per les fotografies, aquí.