"La consecució d'una gran gesta no és solament gràcies a l'esforç físic i tècnic abocats, si no que també és conseqüència d'haver-ho somiat, i que aquest segon factor és tan important o més que el primer, ja que un bon entrenament i planificació pot fer-te arribar molt lluny, però mai et portarà a un somni impossible. (Walter Bonatti)".

Sheep are not pacifists are cowards (Les ovelles no son pacifistes, son covards).

The only failure is giving up (L’únic fracàs es donar-se per vençut).

L'única forma d'aconseguir l'impossible es creure que es possible.

Només aquells que s'arrisquen anar massa lluny podran saber el lluny on poden arribar.


dissabte, 6 de febrer del 2010

Sant Salvador de les Espases i Sant Pere de Sacama

Sant Salvador de les Espases - Sant Pere de Sacama

En Josep Maria fa dies que em deia d'anar a fer el cim de Sant Salvador de les Espases, encara que jo fa un any, quasi just, que ho havia fet, i com que no teníem res preparat, a ultima hora quedem de fer-ho. Es tracta de fer exactament el següent itinerari, tret de la pàgina web: www.elpep.net

“De S.Salvador de les Espases a S.Pere Sacama:
Recorrido por una bonita zona entre, las ermitas de Sant Salvador de les Espases y Sant Pere Sacama, por un camino con amplias vistas de las Comarcas circundantes, y de la montaña de Montserrat.
Aproximación: En la carretera de Abrera a Manresa C-55 y a unos 2 kmts pasado el desvío de Olesa, desvió a la derecha al abandonado Balneario de la Puda 100 metros) nada mas tomar el desviodesvío veremos a nuestra derecha el sendero que hemos de tomar.
La Excursión: El sendero sube rápidamente pasamos por,encima de un túnel del ferrocarril, cruzamos el torrente dos veces, vamos viendo a lo lejos en lo alto Sant Salvador de les Espases,en un cruce de caminos tomaremos el de la izquierda por una pendiente rocosa bastante, pronunciada llegamos,a una capilla entre las rocas y la Ermita de: Sant Salvador de les Espases (413 m) .Antigua capilla del castillo de Les Espases documentado desde el año 985 y del cual solo quedan los restos de una torre circular. Tiene una zona libre con mesas y “llar de foc” y una puerta por la que se accede a la cima del promontorio desde donde se tiene una buena panorámica del Monasterio de Montserrat, por debajo de la capilla se encuentra una fuente. Hay una parte cerrada con cocina y comedor y con bastantes recuerdos de visitantes, si tenéis la suerte de encontrar alguno de los responsable de mantener cuidado el lugar os lo mostrara con mucha amabilidad.
Desde la puerta del refugio tomamos un camino escalonado, en bajada dejamos el sendero que va a Can Tobella y después de subir por un tramo de camino a ratos escalonado, llegamos al Coll de Bram(440 m)a nuestra izquierda dejamos el sendero que lleva al Puig del Hospici (528 m),tomamos un sendero a la derecha hasta atravesar el Coll de la Pedra(480 m) (Imagen de Sant Bernat de Menton patron de los excursionistas),bajamos al inconfundible Pla del Fideuer(415 m) a la derecha vemos el Puig Cendrós(505 m)con su recto y enpinado acceso a la cumbre, atravesamos el Pla y enfilamos un camino al principio, en fuerte subida .Pasado un cartel que indica Font de La Pastora (casi siempre seca) tomamos a la derecha un sendero muy poco evidente que nos lleva al Cim de la Creueta con un árbol solitario y una placa del Agupament Escolta de Sant Bernat de Claravall, seguimos Hasta llegar a a Creu de Saba (594 m) magnifica atalaya sobre la Vall del LLobregat ,Montserrat y Collserola ,por debajo de la cruz hay una imagen de la Virgen de Montserrat con libro de visitas y una mesa de orientación un poco estropeada pero que nos es util. seguimos el sendero en decidida bajada que ,nos llevara hasta la curva de una pista, al lado de la misma se encuentran las excavaciones efectuadas a finales de los años 90 para documentar su evolución arquitectónica del Mas del Villar Siglo XII,lo atravesamos y por pista en subida llegamos a la ermita de Sant Pere de Sacama (465 m) situada sobre unas rocas formaba parte del castillo de Sacama(siglos X-XII) del cual aun quedan unos restos, consta de una sola nave con abside semicircular de estilo Lombardo (siglo X).regresamos por el camino que vinimos hasta, llegar al desvío de la Creu de Saba que dejamos a la derecha , dejamos a izquierda el sendero que lleva al Turó de la Gronya524 m) y salimos a una pista que nos lleva a la masía en ruinas de Can Puigventós (que ya vemos enfrente nuestro,una vez en la misma,tomamos el sendero señalizado hasta el Pla del Fideuer dejando a la derecha el sendero que utilizamos para subir a la Creueta,Llegamos otra vez al Pla del Fideuer,lo atravesamos y tomamos el camino del Coll de Pedra pero al poco rato nos desviamos a la izquierda , y nos colocaremos en el principio del Torrent L' Afrau y por un sendero bastante evidente dejando las Roques D'Afrau y Sant Salvador a nuestra derecha y cada vez mas arriba, llegamos al grupo de rocas puntiagudas llamadas Les Espases (dicen que son las que dan nombre a Sant Salvador) y en poco rato llegamos a donde comenzamos la excursión..
Marzo 2007 . Total tiempo aproximado: 5 horas.
Nota: Excursión para hacerla fuera de los meses de Verano ya que la zona es muy seca y muy expuesta al sol. Escasa vegetación debido a los varios incendios que ha sufrido.“

Nosaltres aparcament a la Puda i sortim a caminar a tres quarts de nou, pujant pel camí del Torrent de l'Afrau, deixem a ma dreta el camí de tornada, i per terreny rocós arribem a Sant Salvador de les Espases. Tan l'ermita com la part habitable està tancada, al no haver la/s persona/es que es cuiden. Nosaltres anem al cim, fem les fotos de rigor i parem a esmorzar.
Seguim cap el Coll de Bram, el camí està arranjat, encara que d'una forma bastant “chapucera”, però que ajuda a conservar el camí. Del coll de Bram fins el Coll de la Pedra (imatge del patró dels excursionistes), i baixar al Pla del Fideuer. Quan estem arribem al pla ens adonem de postes de caçadors al costat del nostre camí, i lladrucs dels gossos, estan caçant a la Obaga de Puigventós, pel que tenen postes a tota la rodalia.
Seguim, baixem a veure la Font de la Pastora, i busquem el camí al Cim de la Creueta, em fa il·lusió poder fer aquest cim per què l'altre vegada no varem pujar, vam fer en el camí en diagonal que va de la Masia de Puigventós a la Creu de Saba, que per cert ja torna està col·locada (quan vam passar estava tallada i a terra). Primer fem una entrada marrada, però després ja trobem un senderonet molt mes marcat que ens va enlairant fins a trobar una camí que també ve de la Masia de Puigventós, però en direcció contraria i aquí tomba en la direcció correcta. Arribem al cim de la Creueta, on hi ha una posta. A partir d'aquí comença les discussions entre nosaltres dos sobre si hem de seguir o recular, es decideix anar seguint el camí on estan posats les postes de caça, fins que trobem el camí de la Masia a la Creu de Saba, i decidim recular, sobre tot al sentir que els gossos estan baixant una mica de la carena cap a la nostra banda. Baixem a la Masia i seguim el camí que ens portarà a Sant Pere de Sacama, aquest camí estava previst fer-ho, només de tornada. Passem per les runes del Mas de Vilar i ja a l'ermita romànica de Sant Pere.
Quan sortim anem una mica per la pista que va a l'estació d'Olesa, on hi ha un pou d'aigua, ben conservat, encara que estigui al costat mateix d'un bon esbarzerar.
Tornem per on hem vingut, encara estan les postes i ja no es senten els lladrucs dels gossos, alguns d'ells ja estan tornant als cotxes, - em sap greu no pujar a la creu, el camí des de la creu a Sant Pere no el varem fer, per què no el vam trobar, i aquesta vegada tenim la descripció d'on surt -.
Anem cap el Pla del Fideuer, parant a visitar la Font del Mateu, i ja agafem el camí que baixa pel costat del Torrent de l'Afrau.
Quan trobem el camí de pujada, en un roquer, parem a dinar, i ja cap el cotxe, però abans i per passar la via del tren ho fem creuant les mateixes vies, per estalviar-se la pujada i la baixada que s'ha de fer per salvar les vies pel damunt del començament del túnel.
Arribem al cotxe quan manca mig quart per les cinc de la tarda, després de fer uns 12,300 kms.
La sortida d'avui, es una mes, es el mateix recorregut de fa menys d'un any, amb la variant de trobar un camí que no varem veure i no poder fer un altre que no vam trobar, però estic parlant d'un tros molt curt de l'excursió. Això si, el sortir a caminar a la muntanya sempre es positiu, i encara que sigui la tercera sortida seguida a la comarca del Bages.

Per veure i/o baixar les fotografies, teclejar aquí


......

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada