dijous, 23 de setembre del 2010

Recerca de la Cova de la Vila

A l'església de Sant Esteve - Cova del Corral

Per avui hem quedat en Joan Josep i jo anar a La Febró a buscar la Cova de la Vila, cova de la quasi no hi ha informació a banda del treball que varem fer en Salvador Vilaseca i l'Albert Prunera, on van efectuar prospeccions arqueològiques. Aquesta cova a més, te historia, aquí es van amagar unes poques persones durant la guerra civil. Per veure l'únic document que jo he trobat a “inet” i que en parla el podeu trobar aquí. Per “inet” es troben varis articles que en parla del que diuen Cova de la Vila, però no son d'aquesta cova, sinó de la Cova del Corral.
La referencia que tenim es que està entre la Cova del Colom i la Cova del Corral, a la raser sur de la Serra Plana, i quasi a tocar al Barranc de la Cova del Corral. Som conscients que trobar-la amb la ressenya que tenim serà difícil, però estem esperançat a aconseguir-ho.
Ens trobem a quarts de vuit a Alforja i anem fins a La Febró, aparcament a la plaça al costat de la cabina telefònica i ens preparem per sortir. Ho fem quan son quasi un quart de nou. Anem fins el cementiri i agafem el camí de la Cova del Corral. El camí va pujant, està tot bastant humit de les pluges de dies anteriors, hi ha un ambient de molta xafogor.
Passem les runes del que era un maset, que deixem a la dreta, i quan ens sembla que estem sota el lloc aproximat, deixem el camí i pugem per rastres, pendent amunt en direcció a la paret. Costa bastant arribar, encara que hi ha rastres, el camí està brut amb uns quants pins i bastants rames caigudes. Arribem a la paret, i la anem resseguint cap a la nostra esquerra, trobem una serie de petites balmes i coves, també trobem un surgència, molt humida però sense aigua. Reculem sempre, mes o menys, a ran de pared, trobem un pujador, encara que seria una mica difícil per a mi, i ens allarguem fins a la Cova del Corral, lloc on esmorzem. Avui el lloc te un encant especial, que no jo havia vist mai aquí, l'aigua cau per la paret fent una petita cascada. Aquesta Cova del Corral hi ha molta gent que la confon amb la Cova de la Vila, potser es la manca d'informació que hi ha, incloent els mapes actuals.
Després d'esmorzar tornem a la carga, baixem pel camí del Barranc de la Cova del Corral, per tornar-se a enlairar per buscar la cova a mig aire, en comptes de pegada al cingle de dalt com hem fet abans, anem a buscar-la en un cingle que està mes avall, o sigui entre el camí i la part de dalt. Tornem a barallar-se amb la vegetació, la sort es que hi ha pocs esbarzers i arítjols Després de bastants punxades i esgarrinxades, i de pujar a alguns roquers, decidim deixar-ho estar per avui.
Regressem al poble, arribem quasi a l'una del migdia, on trobem a dos persones de mitjana edat que estaven treballant en uns baixos i anem a preguntar-lis si coneixen el lloc, un d'ells ens explica que un dels que es van amagar era el seu pare. Des de La Febró ens indica el lloc on es, encara que ens reafirma que no es veu fins que un no hi es a l'entrada mateixa, a més ens dona indicacions on es troba un altre cova que es on els amagats guardaven bestiar per alimentar-se.
Ens anem a casa amb una mica de mal sabor, al no haver complert el primer objectiu, hi havien altres per fer avui que ja no hem pogut intentar. Però el que si ha estat positiu es un altre matinal muntanyenca i comprovar que encara que bastant brut i perdedor, es pot passar entre la Cova del Colom i la del Corral, la primera amb sortida cal a la Serra Voltor i la segona cap el Plans de l'Ermitanet.
Quedem per tornar un altre dia.
Com es normal no hi han tracks, a mes dels tombs que hem fet, al passar tant de temps pel costat de les parets, el gps agafa molts rebots de senyals.

Per veure o baixar les fotografies, teclejar aquí.

1. Que interessant! llàstima que no l'hagueu trobat :( Espero que torneu aviat! Petons

2. Mercès per ànims. Estem molt esperançats d'aconseguir-ho encara que ens harem de rascar una mica més entre els matolls, esbarzers, arítjols, etc.
    Però ho fem amb gust, encara que fa mal, ja ja.

3. Bones,

En primer lloc, felicitar-te pel blog...genial! no se qui és aquest Walter Bonati, però val més apendre de gran que muri burro, així que m'informaré.

Sóc de bcn, però m'estimo la Mussara i les contrades com casa meva, de fet ho son en par...la Mare és de l'Aleixar i mi he criat.

Estava buscant info sobre el Montsant per una ruta que preparem en breu, però he acabat al teu blog...i la veritat és que m'has deixat parat! La cova de la Vila, redeu!, en la vida n'havia sentit a parlar...ho proposaré als companys d'aventura a veure si els "enganyo" i intentem seguir els teus passos!

en fi...compartir és viure...gràices!
    Pau
    ( tb et volia deixar el mail, pero no m'en he sorit, casundena )

4. Gracies pels teus ànims. Hem de tornar, però encara no se quan.
    Si busques per inet "la Cova de la Vila", trobaràs varis llocs on parla, però no es la cova de la Vila es la Cova del Corral.
    La informació la vam treure d'un llibre molt vell i la vàrem contrastar amb una persona de La Febró que ens va indicar on era, això va ser a la tornada. Però les indicacions eren des del poble i mirant de lluny. A més ja ens va dir, que camí, res de res.
    El pare de la persona que ens va donar la informació, es de les que van estar amagats a la cova.

5. Jo sé on és la Cova de la Vila i l'altre on guardaven el menjar. L'alcalde de la Febró me'n va donar indicacions tot i que no hi anava desde molt petit i no se'n recordava gaire (o gens). Després d'anar-hi dos o tres cops finalment la vaig trobar i vaig acompanyar a l'alcalde per certificar-ho. Va dir-me que havia canviat, doncs el terra era pla i degut a uns forts aiguats (segurament els del 94) s'havia fet un escòrrec.
    Et donaré unes poques indicacions:
    És a uns 15-20min. del poble.
    NO està al pany de paret sinò a mig aire, entre el camí i el cingle (mirant cap amunt).
    L'entrada és petita (1 metre aprox)però l'interior s'hi pot estar dret còmodament.
    I Sí no la veus fins que hi ets just al davant!!!
    L'altre cova està a uns 10-15 metres un pel per sota seu i en direcció a la Febró.