dilluns, 17 de setembre del 2012

Un tomb per Siuranella

Pel camí baix de Siuranella - Remuntant el Barranc de l'Estupinyà

L'altre dia l'Albert i en Jordi Francisco em van dir d'acompanyar-los a veure l'estat del camí Baix de Siuranella i el que remuntant el Barranc de l'Estopinyà va a trobar-se al PR que ve del Grau Tallat, i com vaig acceptar, avui ens hem trobat els tres i ens hem anat per la carretera que puja a Siurana, deixant el cotxe al Coll d'Esplugues, on aparquem i sortim quan manca mig quart per les nou del matí.
Sortim pel PR que puja cap el Grau Tallat i al poc el deixem per agafar a mà dreta el Camí Baix de Siuranella. Hi han varis traces ben marcades que marxen cap a diferents vies d'escalada, hi ha algunes que des del camí es veuen les vies equipades i alguna corda, en figuro per baixar amb ràpel. Estem sota el cingle vermell. Deixem a l'esquerra el camí al Grau de la Covassa i poc a poc el camí que anem seguint es va tapant però conserva més o menys be el rastre. Estem sota els Cingles del Titi i de la Punta del Jueu, on hi ha el grau que baixa a la carretera. Comento d'anar a visitar la Cova de Blanca o de Titi però els companys no estan massa per la labor, penso que un altre dia serà, encara que tot el que em vaig deixant per altre vegada no seré capaç de fer-ho, però ...
Ja tombem entrant al veïnatge del Barranc de l'Estupinyà, que segons els mapes que posen aquest nom diuen que es la part baixa del Barranc de Fontscaldes. Aquí ja entrem en terreny una mica difícil de seguir per que la vegetació tapa el camí. Hi ha dos moments que em de recular una mica ja que el rastre que seguíem no era el bo, però cosa de pocs metres, encara que al segon en Jordi Francisco i jo quedem ben lligats pels arítjols, semblava que ens atacaven, però podem sortint-se. L'Albert que s'havia avançat el trobem assegut i esmorzant a la cruïlla on el camí marxa a la dreta creuant el barranc i un rastre clar marxa recte de cara a les parets.
El camí torna a ser clar i el ramal principal es va cap a la carretera, però nosaltres agafem a l'esquerra a remuntar el barranc. A la pared del davant hi ha una petita colla d'escaladors amb dos de penjats a la pared. De seguida entrem en un tros mig salvatge, amb unes balmes i grans parets als dos costats mentre el camí s'entafona al mig del barranc per un tros empedrat. Es segueix pel barranc on hi han unes fites a l'esquerra que van a parets d'escalada, on hi ha una corda penjada. El nostre camí passa per una petita presa i a una font tancada amb clau, creiem deu ser la Fonts Caldes. Abans hem passat per una surgència, encara que podria ser aigua que vingués de la font i s'escapés per algun lloc. El camí se'n va per l'esquerra, de bon pujar i caminar, encara que una mica tapadet. Arribem a una cruïlla on marxen varius rastres, jo vaig a xafardejar un d'ells i em porta a una paret i d'allí sembla que hi ha un rastre que puja feble i fonedís, potser va a la part alta de la Siuranella, però nosaltres hem de seguir recte.
No ens fixem en que el camí baixa a la dreta i ens trobem en que el camí arriba a un lloc que a l'esquerra tenim pared i la dreta un estimbat ple de vegetació, amb un roquer amb una inclinació considerable, en principi creiem que devia haver alguna forma de passar i amb el temps s'anat a norris. Hi passem amb molta compte, jo com es normal ajudat i quan estem fora del tros penjat ens trobem que a l'altre costat no hi ha camí, trobant-se en mig de la vegetació. Ja estem preparats per tornar a passar el tros de marres, però ens sembla veure un rastre baix a l'altre costat del barranc i un possible baixador. Baixem, el terra del baixador està be, una mica tapat i baixa suau. Reculem pel barranc ja que no creiem que el camí vell passes aquell pas i ens trobem que abans d'ell hi ha el baixador, bo i suau.
Parem a esmorzar una mica per després seguir remuntant el barranc, varies vegades sembla que el camí ens foti fora del barranc però cada vegada que ho anem a mirar sortim fracassats. El camí es seguir el barranc, que si no baixa aigua es de bon caminar, i es va a trobar el PR que be del Grau Tallat. Ja en el PR seguim fins que arribem al començament d'una pista. Que es la que pel Pla del Llong va a sortir a la carretera per la Font de l'Aubergada.
Com ja hem aconseguit l'objectiu fixat reculem i pel PR anem a buscar el Grau Tallat, passant pel Coll de la Vaca on a la roca del davant ha hagut un gran despreniments de roques. Abans i a l'esquerra veiem uns senyals de SL. que sembla que hi baixin al barranc, però que si ho fes, hauríem d'haver-ho vist quan anàvem per ell. Del Grau Tallat tot deixant a la dreta el camí Baix de la Gritella i a l'esquerra el de Baix de Siuranella (per on hem agafat al matí) arribem al cotxe, encara que abans entrem a visitar un altre font tancada en clau.
Arribem a mig quart de dues després de fer set quilòmetres i mig, una vegada d'arranjat el track trient les pèrdues i xafarderies, es queda en 5 i escaig.
El dia ha estat bo, el sol no ha escalfat massa ja que l'hem vist poquet. Hem aconseguit els objectius sense patir massa. Els camins, bruts, però no ens han donat massa feina, i havien trossos una mica salvatges. Al tros més encerclats per la vegetació, que es des de la Fonts Caldes amunt, hi havien restes de camí de bast, fet que sempre dona una alegria. A més amb la satisfacció que encara que ja vaig sortir ahir, avui no he arribat massa cansat, el que sempre es positiu per a mi.
El track i sobretot en el tros del barranc, a la Fonts Caldes, hi han una serie de rebots que pot semblar que marxis cap a les parets, però només hi ha un que es seguir el barranc, no hi ha pèrdua.

Per baixar el track, teclejar aquí. Per veure o baixar les fotografies, aquí.