diumenge, 4 de gener del 2015

La Serra d'Almos, Morral d'en Casanoves, La Serra d'Almos, per varis masos i barraques arruïnats

Mas de l'Alerany
La Serra d'Almos
Avui ha estat un nou dia molt estrany, ja que no he aconseguit la primera fita pensada però en canvi m'he embolicat en unes altres accions. La segona fita, si que ha estat aconseguida. He anat a la Serra d'Almos per comprovar com està de net el tomb on he pensat portar als meus ex-companys, al haver rebutjat portar-los a Vilaverd, tal i com vaig comentar l'altre dia. A més com que el tomb es curt se m'havia passat pel cap intentar anar a visitar el poblat Ibèric del Coll de Moro.
Deixo el cotxe en una petita esplanada només passar el Mas de l'Alerany, on hi ha una gran muntanya de pins tallats, deuen estar pendents de treure les branques i prendre'ls. Surto caminant quan les campanes de l'església estan donant les vuit del matí, tot seguint el Camí del Mas de Capcir. Em desvio per un camí que em porta a un maset (1er.), amb aljub a tocar, on hi ha aigua. El maset per dins, com la majoria dels que estan en zones agrícoles abandonades, està arruïnat i ple d'andròmines abandonades. Segons m'ha semblat veure a l'ortofoto hi ha un camí o senderó que puja cap a la carena, encara que no es veu arribar. Jo ho intento, però cada vegada es mes difícil continuar per la gran quantitat de malesa que hi ha, sent cada vegada més espesa. Tots els rastres se'm van tapant. Miro el gps i veig que encara queda massa tros en línia recta, pel que m'adono que avui no ho aconseguiré i retrocedeixo. Sense arribar al maset anterior, i per unes marjades més amunt d'aquest, em dirigeixo cap un altre mas que està a l'altre costat del barranc. Barranc que era ample i ple de marges, al menys fins on m'arriba la visió, ja que el bosc s'ho està menjant tot. Tinc una feinada per arribar ja que hi ha un tros, precisament a la part central de la barrancada, que la vegetació punxosa s'ho està menjant tot. El maset (2on.) es una mica més gran, amb un possible corral al darrera, també arruïnat. Hi ha unes escales de marge, per pujar a la següent marjada. Des d'aquí i per un camí ample, antic de carro, es surt al camí del Mas de Panxeta, aquest enllaça al camí del Mas de Capcir. En canvi jo agafo cap el Mas de Panxeta (3er.). Aquest era més gran, de dos pisos. La porta està tancada però sembla que està bastant deteriorat. Llàstima que aquí no miro el mapa, ja que una mica més amunt, sense camí visible hi ha el mas de l'Hortell, que segons m'ha semblat veure quan he estat al morral està una mica en bon estat, potser no del tot, però ...
Dono un tomb per l'entorn, ja que quan pujava cap el mas, m'ha semblat veure una possible mina d'aigua. Per sort l'encerto. Després de pujar un marge per unes escales de pedra, arribo a una raconada on hi ha una mina d'aigua i una bassa, tot digne de veure. La mina també té aigua.
Retorno per la pista, està arranjada, segurament perquè aquests conreus no estan abandonats, segons sembla. Agafo un antic camí de carro que em porta a la quarta construcció (4r.), es un maset, també arruïnat, sense teulada però sense les pedres i fustes de la ensulsida a dins, encara que la vegetació va fent el seu creixement. Continuo pel que em sembla era el camí dels marges, ara molt brut i on s'ha de caminar amb compte. Passo pel costat d'un cotxe estimbat i molt destrossat, fins arribar a la Caseta del Cisquet (5é.), molt atrotinada. A partir d'aquí el camí que baixa a la pista ja es veu bastant millor.
A la pista trobo un senyor caminant i em paro a parlar amb ell. Resulta que es el Jaume Sedó, propietari del Mas de l'Alerany, a qui li pregunto pel poblat, i em diu que en aquests moment la vegetació impedeix poder arribar-hi, però hi ha el projecte de netejar-ho per fer-ho de complement del Castellet de Banyoles. Després d'unes xarrades més, ens acomiadem.
Segueixo pel Camí del Mas de Capcir, entrant a visitar per fora, un maset (6é.) amb tantes d'andròmines que l'envolten, que sembla el negoci d'un drapaire, però cada u té casa seva com vol. Hi ha un aljub però tancat amb clau. Segueixo i arribo al Pla dels Burros, on hi ha una bassa contra-incendis, pal indicador nou i el vell que es posava abans. Aquí arriba el GR.
Des de que he començat a caminar, i sempre prop de la pista hi ha extracció de pins, amb moltes restes vegetals a la vora i restes de troncs encara per treure.
En un retomb que fa la pista, a l'esquerra el mapa em marca un altre mas (7è.), i busco un lloc per pujar-hi, en principi no trobo per on, ja que la quantitat de branques grosses de pi m'impedeixen el pas per tot arreu. En aquest moment m'avancen dos btteros, i ens saludem. Trobo per on pujar, per un roquer entre mig dels marges. On em marca el mas no es distingeix res, tot semblen marges caiguts, segurament perquè tot el pedregam deu haver anat cap a baix. Tot està cobert per pins, tallats i sense tallar, amb tot el ramatge que a més impedeix bellugar-se per allí. De paret del mas no es veu res de res. Amb dificultat torno a la pista, i penso que els pròxims masos no aniré a visitar-los si no son fàcils d'arribar.
M'empasso les runes de la Caseta d'en Pubill, l'altre vegada la vaig veure perquè ho anava controlant pel gps, ja que la vegetació l'ha tapada completament. De seguida deixo el Camí del Mas i al poc les runes d'una barraca (8è.), deixo el GR., passo a tocar les runes del Mas de Catxarrina (9è), on a prop hi ha un toll on es rebolquen els senglars. Des de les runes de la barraca fins aquest mas, el camí puja per uns repetjons forts, encara que el tros es curt.
Passo per sota del Mas d'en Beset, segons uns mapes, altres diuen que es el Mas de Capcir. Aquí han tallat el pas del sender que pujava, tot passant per dins del mas, i ens estalviaria un bon revolt per pistes. L'Altre vegada ho vaig fer de baixada, estava bastant bruta, amb dificultat per troba el començament i amb una arribada al mas a una esplanada on havien menjat un tros de muntanya, pel que era complicat baixar del camí a dita esplanada.
Entro a fotografiar un altre mas (10è), bastant nou, on al cadastre no hi figura cap construcció. Deixo les pistes, per ja enfilar-me pel sender cap a les Moles. Sender molt trillat i que va pujant amb suavitat però de forma continuada. Es passa a toca un maset enrunat (11è.), que tenia dos compartiments, i amb l'era entre el mas i el camí. Més amunt hi ha una pila de llenya, simulant el que podria ser el projecte d'una carbonera, però la vegetació de la plaça s'ho comença a menjar.
A la dreta, una mica avall, sembla veure un altre maset, coincidint el que marca el mapa, però hi veig problemes per arribar-hi, i per avui entre l'intent al poblat i el mas que no he vist, ja he tingut prou. Si que hi vaig a un altre, on he de baixar unes parades (12è.), però sense massa dificultat. Han netejat de pedres i runes de dins, no té teulada, i hi han uns quants estris a la seva vora. La veritat es que hi ha gent per tot, però arranjat un maset aquí, jo no ho veig clar.
Arribo a la cruïlla i em dirigeixo cap el cim del morral, on paro a menjar unes mandarines, contemplar el paisatge i fer unes poques fotografies. Torno a la cruïlla i ja agafo camí avall, cap el Racó de l'Heure, però abans encara he de passar un altre maset (13è.) amb aljub a tocar. Per arribar al mas, el camí actual baixa amb pendent pel mig del que eren els marges, encara que ara el camí s'ha fet ample, degut a les frenades que fan les bicis tot baixant. Abans el camí no passava per aquí, ja que ara passa per una parada. Al venir de baix deixava aquest a l'esquerra, pujava entre parades i enllaçava amb el camí de les Moles una mica abans de la cruïlla actual.
La baixada fins la pista, al Pla de l'Heura, no té res de nou, exceptuant que com sempre hi ha gent que no pot respectar els camins, fent dreceres, que només fa guanyar uns segons que no porten a res, en canvi fa que aquestes quedin més trillades i al final el camí es vagi tapant, i aquest sempre es més agradable, dolç i de bon caminar que no pas la drecera, fins que queda perdut.
Ja per pista vaig fins el cotxe, on arribo a un quart i mig de dues, després de fer més d'onze quilòmetres i mig, amb un dia agradable, amb poc de fred al començament i gens cap a meitat. El vent em feia por, ja que mentre venia en cotxe i abans de Falset m'ha fotut unes bufades que he tingut que minorar la marxa, en canvi durant la caminada no s'ha deixat sentir gens exceptuant quan estava a la recerca del poblat, que es sentia per la carena. Unes quantes escopetades llunyanes, el gruny d'unes rapinyaires, la salutació dels dos ciclistes, la xarrada amb el Sr. Sedó, algun lladruc, també a la llunyania, i el vent bufant al Coll de Moro son els pocs sons que he escoltat avui.
Aquestes son les dades del cadastre, de la majoria de masos, masets, barraques i runes que he visitat, per si a algú l'interessa. No hi figura cap nom de mas o propietat, només partides. En aquesta llista no hi ha l'extensió dels terrenys, ja que crec que no es d'interès aquí:
1er. Maset: Les Moles, polígon 17, parcel·la 240, construcció ús industrial de 27m2.
2on. Mas: Les Moles, polígon 17, parcel·la 241, construcció ús industrial de 51m2.
3er. Mas: (Mas de Panxeta),Les Moles, polígon 17, parcel·la 242, cap construcció.
4r. Maset: Les Moles, polígon 17, parcel·la 243, construcció ús industrial de 42m2.
5è. Maset: (Caseta del Cisquet), Les Moles, polígon 17, parcel·la 244, construcció ús industrial de 17m2.
6è. Maset: Mussefres, polígon 13, parcel·la 81, construcció ús industrial de 53m2.
7èr. No trobat res: Mussefres, polígon 13, parcel·la 2, construcció ús industrial de 64m2.
8è. Runes barraca: Les Moles, polígon 17, parcel·la 222, cap construcció.
9è. Mas (Mas del Patxarrina): Les Moles, polígon 17, parcel·la 222, construcció ús industrial de 69m2.
10è. Mas: Les Moles, polígon 17, parcel·la 350, cap construcció.
11è. Mas i era: Les Moles, polígon 17, parcel·la 253, construcció ús industrial de 50m2.
12è. Runes maset: Les Moles, polígon 17, parcel·la 254, construcció ús industrial de 50m2.
13è. Maset i aljub: Les Moles, polígon 17, parcel·la 249, construcció ús industrial de 41m2.

Ho he buscat per si podia esbrinar els noms ja que tota construcció antiga, o accident geogràfic en té.